به گزارش امید نویس و به نقل از امیدنویس، افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده، ایجاد آرامش و کاهش اضطراب عبور از عرض خیابانهای شلوغ، جلوگیری از حوادث تلخ، کاهش تصادف و مشکلات ترافیکی از مزایای ساخت پلهای عابر پیاده است، اما متاسفانه برخی از این پلها در رشت برای عبور و مرور شهروندان از امنیت مورد نظر برخوردار نیست.
حضور معتادان، کارتن خوابها، دستفروشان در حاشیه و روی پلها، تاریکی و خرابی پلهای مکانیزه از مشکلات تعدادی از پلهای عابر پیاده رشت است. از طرفی نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی این پل ها به دلیل محدود کردن دید آنها موجب عدم امنیت جانی و مالی به ویژه در ساعات شب برای شهروندان میشود و به همین دلیل معمولا شهروندان از این پل ها برای عبور و مرور استقبال نمیکنند.
یکی از شهروندان رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت ایجاد پلهای عابر پیاده در سطح شهرها گفت: این پل ها برای عبور امن مردم ساخته میشود اما متاسفانه در برخی موارد به دلایل مختلف بسیار ناامن تر از شرایط عبور مردم از خیابان است.
مسعود رحیمی با انتقاد از نصب تابلوهای تبلیغاتی در پلهای عابر پیاده افزود: تاریکی داخل پل ها ناشی از نصب تابلوهای تبلیغاتی و عدم دید عمومی ، پل های عابر پیاده را به مامنی برای اراذل و اوباش و همچنین دزدها تبدیل کرده است. در واقع ساعات شب در پل های عابر پیاده سطح شهر امنیت جانی و مالی احساس نمیشود.
وی گفت: تاریکی و تبدیل شدن پل های عابر پیاده به محل حضور معتادان و کارتن خواب ها موجب شده است تا کاربرد دیگری جز کاربرد اصلی داشته باشند و مردم از خدمات آن بیبهره بمانند.
وی با بیان اینکه پلهای عابر پیاده رشت به نام مردم ساخته میشود اما کاربردی غیر از عبور و مرور آنان دارد، اضافه کرد: متاسفانه بیشتر این پل ها اکنون به کانون تابلوهای تبلیغاتی تبدیل شده که سودش را عده ای دیگر میبرند.
وی اظهار داشت: تعدادی از پل های عابر پیاده در رشت نیز با نام پل مکانیزه عابر پیاده مستقر شده اند اما عملا در اغلب موارد خراب بوده و مکانیزه عمل نمی کنند.
آسانسور یکی از پلهای عابر پیاده شهر رشت سه شنبه گذشته به دلیل بی احتیاطی معتادان دچار حریق شد البته در این حادثه به کسی آسیب جانی نرسید و آتشنشانان نسبت به مهار حریق و جلوگیری از گسترش آتش اقدام کردند اما تکرار این حوادث نگران کننده است.
رئیس شورای اسلامی رشت در این باره میگوید: متاسفانه گلایه شهروندان از وضعیت پلهای عابر پیاده مکانیزه رشت روز به روز در حال افزایش است اما شورای ششم در حفظ امنیت و منافع شهروندان رشت با کسی تعارف ندارد.
محمدحسین واثق کارگرنیا در جلسهای با پیمانکاران پلهای عابر پیاده مکانیزه و مدیران ذیربط شهرداری با بیان اینکه پلهای عابر پیاده با هدف تسهیل در عبور و مرور شهروندان در رشت راهاندازی شد، افزود: اگر چه این پل ها به لحاظ سیما و منظر شهری مورد پذیرش نیست اما راه اندازی این پلها با هدف حفظ ایمنی و سلامت شهروندان در دستور کار قرار گرفت.
تذکر کتبی به شهردار رشت
رئیس شورای اسلامی رشت با بیان اینکه برای رفع مشکل پلهای عابر پیاده مکانیزه به شهردار رشت به صورت مکتوب تذکر دادهام، افزود: این موضوع را در جلسه علنی گذشته شورا تذکر دادهام که در صورت عدم توجه، طرح سؤال از شهردار رشت به واسطه بیتوجهی نسبت به وضعیت پلهای عابر پیاده مکانیزه رشت و عدم امنیت شهروندان رقم میخورد.
وی با انتقاد از خرابی دائمی برخی از پلهای عابر پیاده مکانیزه در شهر رشت گفت: پلهای عابر پیاده مکانیزه با هدف تسهیل در عبور و مرور و حفظ ایمنی شهروندان به ویژه افراد دارای مشکلات جسمی و حرکتی تعبیه شده اند، اما متاسفانه به دلیل خرابی دائمی و عدم ایمنی تعدادی از پلهای مکانیزه، موجب نارضایتی شهروندان شده است.
واثق کارگرنیا با اشاره به وظایف پیمانکاران و شهرداری بر اساس قرارداد فی مابین آنها اظهار داشت: پیمانکاران وظیفه دارند درباره پلهای عابر پیاده بر اساس تعهداتشان عمل کنند ضمن اینکه شهرداری رشت نیز باید نسبت به مفاد قانونی قرارداد فیمابین متعهد باشد.
رئیس شورای اسلامی رشت درباره خاموشی پل های عابر پیاده مکانیزه و با انتقاد از موضوع تصریح کرد: حتی اگر آسانسور برخی از پلهای عابر پیاده مکانیزه سالم باشد، به دلیل تاریکی، حضور افراد معتاد و سایر موارد استفاده از برخی از این پلها امکانپذیر نیست بنابراین برای رفع این موارد نیز باید اقدام جدی شود که رفع همه این موارد به شهردار تاکید شد.
نظارت مستمر بر پلهای عابر پیاده انجام میشود
رئیس سابق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت گفت: ۲۵ پل عابر پیاده در این شهر فعال است که در مجموع یک شرکت پیمانکاری و سه سرمایه گذار بومی و غیربومی برنده بر مبنای مزایده مسئولیت پل ها را عهده دارند.
علیرضا قانع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پلهای عابر پیاده در رشت یک سری مکانیزه و تعدادی هم غیرمکانیزه هستند، اظهار داشت: از این تعداد هشت پل عابر پیاده غیرمکانیزه با اتمام دوره ۱۲ ساله سرمایهگذاری اکنون در اختیار شهرداری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت است که به مزایده گذاشته شده است.
وی افزود: هشت پل عابر پیاده مکانیزه نیز ۱۰۰ درصدشان از سوی سرمایهگذار بوده و حفظ و نگهداری آن نیز بر عهده سرمایهگذار مربوطه است که یکی از این پل ها طی هفته جاری دچار حریق شده که تحت نظارت شرکت بوده است.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت بیان داشت: در حال انجام فرآیندهای قانونی به منظور الزام این شرکت برای انجام تعهداتش هستیم و جلسهای نیز با این شرکت انجام شده است.
قانع با بیان اینکه آسانسور هفت پل دیگر زیر نظر این شرکت نیز فعال نیست، اظهار داشت: شرکت مربوطه تعهداتی دارد که پی گیر مباحث حقوقی در این زمینه هستیم تا خسارت های ناشی از کارنکردن این آسانسورها را دریافت کنیم.
وی اظهار داشت: ۲ پل مکانیزه در محدوده خیابان جانبازان شهر رشت نیز مربوط به شرکتی غیربومی است و امسال سال آخر سرمایه گذاری اش است که با این پیمانکاران نیز چالش داریم.
قانع با تاکید بر اینکه بر پله ها نیز نظارت مستمر انجام میشود، اضافه کرد: هر روزی که پلها غیرفعال باشد به پیمانکاران اخطار داده میشود چون آنها موظفند پیگیری کرده و در صورت عدم رسیدگی متحمل جریمههای سنگینی خواهند شد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت خاطر نشان کرد: حفظ، نگهداری و نظافت پلهای عابر پیاده بر عهده سرمایه گذار است و از سوی این سازمان نیز نظارت انجام میشود.
وی با اشاره به سرقت آسانسور پل های عابر پیاده در دورههای مختلف اظهار داشت: ۱۰ سارق در این ارتباط دستگیر و در زندان به سر میبرند.
حال مسئول پلهای عابرپیاده رشت چه شهرداری باشد و چه پیمانکار و سرمایه گذار، مردم از مدیریت شهری خواستار رفع مشکلات در حوزه این سازه ها و اطمینان خاطر برای عبور و مرور از این پلها هستند و امیدوارند که با توجه به تذکرات شورانشینان رشت به شهردار و پیمانکاران و سرمایهگذاران مربوطه این مشکلات سریعتر مرتفع شود.
رشت دارای حدود ٧٠٠ هزار نفر جمعیت است که در طول روز به یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر می رسد.