در شب اول مراسم هیات بانوی آب :
درسهای قیام عاشورا برای فعالان عرصه فرهنگی و اجتماعی
مراسم مذهبی هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب در شب اول ۱۶ شهریور برابر با شب هشتم محرم در برنامه «مهمانی معرفت و اندیشه حسینی » میزبان حجتالاسلام علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه بود.
آیتالله علم الهدی صحبتهای خودش را خطاب به فعالان عرصه فرهنگ و اجتماع دانست و گفت: افرادی که نسبت به اجتماع دغدغه دارند و اتفاقات را رصد میکنند و از هیچ کوششی برای رسیدن به هدف فروگذار نمیکنند.
آیتالله علم الهدی بابیان اینکه از عاشورای درسهای زیادی گرفته میشود گفت: اولین نکته مدنظر فعالان عرصه اجتماع این است که حرکت اجتماعی باید مصلحانِ صورت بگیرد نه بر اساس اغراض شخصی.
او برای تأکید بر صحبتهای خود به با اشاره به فرموده امام حسین (ع) اشاره کرد: من برای تفریح و فساد خارج نمیشوم من برای اصلاح آمادهام. درواقع هدف مصلحان اولین چیزی است که امام در بیان دلیل قیام خودش بیان میکند.
او سپس درس دوم قیام عاشورا را مترصد فرصتها بودن عنوان میکند و میگوید: امام ۱۲ سال بعد از صلح امام حسن (ع) دست به این کار زد. علم الهدی ادامه داد: امام حسین عجولانه کار نکرد و بعد از فراهم شدن فرصت دست به این کار زد.
رضای خدا را در نظر گرفتن نکته سوم موردنظر آیتالله علم الهدی از قیام عاشورا بود. او گفت: اگر بهجای رضای خدا منیت در افراد وجود داشته باشد کارها درست انجام نمیشود.
او در ادامه گفت: درس بعدی که فعالان فرهنگ عمومی باید از فرهنگ قیام عاشورا یاد بگیرند استفاده از نیروهای داوطلب خالص است. گاهی نیروهای یک مجموعه به خاطر نیت سویی که دارند اصل حرکت خوب را به زمین میزنند.
آیتالله علم الهدی ادامه داد: در صدر و ذیل حرکت امام این فاکتور مشخص است. او خطاب به یاران خودش میگوید: اگر طالب حق هستید با من در این مسیر همراه شوید.
مسئله بعدی از نگاه آیتالله علم الهدی مشارکت زنان درحرکت بزرگ عاشورا بود. او گفت: درزمانی که نگاه به زن شهروند درجه دوم و تحقیرآمیز بود ما با نمونههایی مانند زینب (س) مواجه میشویم که چه درست گفتهشده اگر زینب نبود عاشورا در عاشورا میماند. هیچ نهضتی بدون زنان بهعنوان نیمی از جامعه نمیتواند به پیروزی برسد.
این استاد حوزه و دانشگاه سپس ادامه داد در انجام یک کار دنبال امکانات ویژه نباشید. نباید وضعیت ویژهای رخ دهد. به حداقل امکانات راضی باشید بسیاری با اقل امکانات حرکتهای عظیم انجام دادند. تا لحظه آخر از دعوتها دست نکشید.
او درس بعدی قیام عاشورا برای فعالان فرهنگی و اجتماعی را اینگونه بیان کرد: خود فرد باید به میدان بیاید از پشت میز و در فضای مجازی با لایک و پست نمیتوان کاری انجام داد.
آیتالله علم الهدی ادامه داد: امام حسین بچهای حتی فرزندی که همسرش در شکم داشت از دست داد. پای اهداف خودش بیشترین هزینه را پرداخت کرد و این یعنی اینکه بی هزینه نمیشود حرکت کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه درس دیگر عاشورا را اینگونه بیان کرد: باید از بچههای خود شروع کرد. بچههای خودش را به خارج و جای امن نفرستاد تا فقط بچههای مردم را به خاک و خون بکشد. او ادامه داد: امام حسین در این جنگ جوانی مانند علیاکبر که خلقی و صورت شبیه رسول اکرم بود را از دست داد.
او درس بعدی این قیام را انعطاف در هدف عنوان کرد. آیتالله علم الهدی ادامه داد: هدف باید منعطف و درجهبندی باشد. امام حسین (ع)
هدف اول خودش را تشکیل حکومت اسلامی و براندازی حکومت یزید عنوان کرد اما وقتی به نتیجه نرسید رویکرد دیگری یعنی رسوایی حکومت بنیامیه را انتخاب کرد.
به دنبال نتایج بلندمدت بودن درس دیگری بود که آیتالله علم الهدی به آن اشاره کرد. . صبورانه باید به دنبال اهداف بود. او سپس بابیان اینکه بالاتری تأثیر در تشیع را قیام اباعبدالله حسین داشت گفت: قیام عاشورا هویت ویژهای به تشیع داده شد همچنان پرشکوهترین مراسمها ، بیشترین فراوانی نام و… در تشیع برای این قیام است.
او همچنین شجاعت را یکی دیگر از درسهای این قیام عنوان کرد و گفت: ۷۲ تن در برابر ۳۰ هزار سرباز نشاندهنده وجود شجاعت در قیام عاشورا بود. بنابراین مصلح باید شجاعت را در خودش نهادینه کند.
او درس آخری که بادی زا عاشورا فراگرفت را جذب حداکثری عنوان کرد و گفت:
نباید افراد را از دست داد و لازمه آن دل بیکینه است. او به ماجرای حربن یزید ریاحی اشاره کرد و گفت: آغاز حادثه تلخ عاشورا به دست او اتفاق افتاد. او همان کسی بود که سپاه امام را نگه داشت تا سپاه دشمن بیاید. اگر جای کینهتوزی بود امام حسین (ع) باید بیشترین کینه را از او به دل میگرفت. اما امام بدون هیچگونه منت او را بخشید . نگاه هل من ناصر ینصرنی او تا آخر پابرجا بود.
در بخش دیگری از برنامه سیده فاطمه شفیعی عضو انجمن روانشناسان و فعال اجتماعی هم در این مراسم به بررسی قیام عاشورا از منظر مفاهیم تخصصی روانشناسی پرداخت.
او بابیان اینکه باید خودمان را در عاشورا ببینم تا میزان حریت ما سنجیده شود گفت: حسین با خانوادهاش به میدان آمد تا حجت بر ما تمام شود.
او همچنین عاشورا را شکوفایی از یک انسان کامل عنوان کرد و گفت: اکثر انسانها در همان نیازهای اولیه زیستی باقی میماند و تعدادی معدودی هستند در پی احیای بعد اسمانی یا خود شکوفایی هستند
شفیعی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: برای پیروان امام حسین بهعنوان الگوی مشاهدهای است. تا جایی که امام خمینی معتقد است محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه میدارد.
او سپس به مفهوم بخشایشگری اشاره کرد و گفت: رد پای آن را بهدفعات در عاشورا مشاهده میکنیم مانند برخورد امام با حربن یزید ریاحی. امام حسین دلایل را تشخیص میدهد همدلی میکند و صمیمانه گوش میدهد و امید میدهد . درس این حرکت برای ما این است فرصت بخشش را برای کسی که به ما ظلم کردند باقی باریم.
شفیعی سپس به ویژگیهای مهارتهای زندگی بهتر که موردتوجه سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد. او خودآگاهی و همدلی، مهارتهای ارتباطی، حل مسئله، مقابله با هیجانهای منفی ، تفکر نقادانه را ازجمله این ویژگیها برشمرد و گفت: بر اساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی برای توسعه این مهارتها سهراه حل کارگاه آموزشی ، آموزش در عمل و آموزش به آسیبدیدهها پیشنهاد میدهد.
این فعال اجتماعی ادامه داد: تمام این شیوهها در خطابههای امام و در لحظهلحظههای جنگ وجود دارد.
امام میدانست که کنترل بیرونی غیر ذاتی و بیتأثیر است.او از یارانش میخواهد هر کس میخواهد برود پیام میدهد اگر بماند کشته میشوید میگذارد تا خودشان انتخاب کنند.
امام نشان داد: انگیزهها باید درونی باشند چراکه انسانها باید خودشان بخواهند درراه تعالی خود گام بردارند.