چالش های جوان ترین نخست وزیر جهان

چالش های جوان ترین نخست وزیر جهان

انتخاب جوانی ۳۴ ساله به نخست‌وزیری فنلاند نه رخدادی منحصر به فرد بلکه ادامه روند جوان‌گرایی و افزایش حضور زنان در حکومت این کشور اروپایی است.

رسانه ها امروز خبر دادند که حزب سوسیال دموکرات فنلاند پس از استعفای آنتی رینه نخست‌ وزیر، سانا مارین وزیر ۳۴ ساله ترابری را برای جایگزینی وی انتخاب کرد.

رینه که حدود ۶ ماه پیش ریاست دولت ائتلافی فنلاند را به عهده گرفته بود، پس از بالا گرفتن اختلافات داخلی احزاب تشکیل دهنده دولت ائتلافی، هفته پیش استعفای خود را به رئیس جمهوری فنلاند تقدیم کرد.

مارین که جوان ‌ترین نخست‌ وزیر در جهان خواهد بود، از امروز سکان هدایت دولت را در فنلاند به دست خواهد گرفت. او پیش تر نماینده مجلس بود و در جریان انتخابات شواری شهر تمپره نامش بر سر زبانها افتاد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی رئیس این شورا بود.

نخست وزیر جدید فنلاند مدرک کارشناسی ارشد علوم اداری را از دانشگاه تمپره گرفته و یک فرزند خردسال دارد. او که ۲۳ سال از سلف خود جوانتر است، پیش تر گفته بود که اگر نامزدی نخست وزیری به وی پیشنهاد از پذیرش آن ابایی نخواهد داشت.

شخص مارین اهمیت جنسیت در پیروزی اش را ناچیز دانسته و گفته است: من واقعا هرگز به فکر سن و جنسیتم نبودم. جوانترین نخست وزیر جهان اکنون ائتلافی از ۵ زن سیاستمدار را رهبری می کند که چهار نفرشان زیر ۳۵ سال سن دارند.

​​​​فنلاند و دیگر کشورهای شمال اروپا در زمینه حضور زنان در دولت پیشتاز هستند. اولین نخست وزیر مونث فنلاند سال ۲۰۰۳ انتخاب شد و زنان ۴۷ درصد مجلس جدید این کشور را تشکیل می دهند.

با این حال زنان مهاجر و بومیان سامی فنلاند با تبعیض مواجهند و احتمال اشتغال زنان مهاجر نسبت به اتباع فنلاندی کمتر است. در سال ۲۰۱۵ مهاجران ۶ درصد جمعیت این کشور را تشکیل داده و تعدادشان در سال های اخیر رو به افزایش گذاشته است. اتباع کشورهای روسیه، افغانمستان و عراق بخش اصلی مهاجران مقیم فنلاند را تشکیل می دهند.

مارین در حالی به نخست‌وزیری فنلاند می‌رسد که این کشور در میانه اعتصابی سه ‌روزه است که باعث توقف تولید برخی از بزرگترین شرکت‌ های فنلاندی شده است. کنفدراسیون صنایع فنلاند میزان خسارت حاصله از این اعتصاب را ۵۰۰ میلیون یورو تخمین زده است.

چالش دیگری که جوان ‌ترین نخست‌ وزیر جهان از اولین روز تکیه بر این صندلی با آن روبرو است، ریاست دوره‌ای فنلاند در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی است. با وجود آنکه کمتر از یک ماه از سال ۲۰۱۹ و پایان دوره ریاست فنلاند مانده، نقش محوری این کشور در تلاش‌ برای تصویب بودجه سال جدید اتحادیه اروپا کار مارین را سخت‌ تر خواهد کرد.

انتهای پیام/ایرنا

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی امید نویس محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.