انجام وجین در ۹۵ درصد شالیزارهای گیلان

انجام وجین در ۹۵ درصد شالیزارهای گیلان

به گزارش پایگاه خبری امید نویس علی درجانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا انجام وجین را در ۲۲۶ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان عنوان کرد.
وی با اشاره به نقش وجین شالیزارها در کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول، از شالیکاران خواست با توجه به تداوم آب گذاری در کانال‌های کشاورزی، شالیزارهایشان را زودتر وجین کنند.
به گفته درجانی، وجین و مبارزه دستی با علف‌های هرز حدود ۱۵ روز بعد از نشاء انجام می‌شود و شالیکاران با دست علف‌های هرز لا بلای بوته‌های برنج را کنده و دور می‌ریزند.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می‌شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی امید نویس محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.