رنج شهروندان و گردشگران آستارا از نبود آب

رنج شهروندان و گردشگران آستارا از نبود آب

فصل تابستان زمان اوج حضور گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در شهرستان مرزی بندر آستارا است و بسیاری از هموطنان، تعطیلات آخر هفته را نیز برای سفر به این منطقه زیبا مغتنم می‌شمارند اما نبود آب و قطعی مکرر آن در اماکن اقامتی، میهمانان و شهروندان را کلافه کرده است.

گلایه گردشگران و شهروندان

حمید مروتی که از تبریز به آستارا آمده است، روز گذشته (جمعه) قطعی چند ساعته آب را شایسته این منطقهگردشگرپذیر ندانست و گفت: نبود آب در هوای شرجی شمال و تابستان گرم، بسیار آزاردهنده است و این مشکل باید ده‌ها سال قبل حل می‌شد.

نسترن فانی نیز که به همراه خانواده از تهران به آستارا مسافرت و در یکی از مسافر کاشانه‌های این شهر اقامت کرده است، گفت: نبود آب در دیاری که به شهر باران معروف است، توجیهی ندارد و من نمی دانم مسئولان این شهرستان چه پاسخی برای شهروندان و گردشگران دارند.

او افزود: معرفی جاذبه‌های گردشگری آستارا توسط رسانه‌ها و تبلیغات‌های مختلف، گردشگران را به این سرزمین زیبا می‌کشاند، اما قطعی آب شرب و حمام هتل و مسافرخانه، به هیچ وجه قابل قبول نیست و این معضل به یقین در کاهش گردشگر و کم رونقی صنعت گردشگری تأثیر خواهد گذاشت.

یکی از خوار و بار فروشان مستقر در فلکه گاز آستارا نیز گفت: هیچ انسان عاقلی نیاز به آب سالم را در این هوای گرم کتمان نمی‌کند و در مواجهه با گردشگران، از اینکه آب شهر به طور مستمر و ساعت‌ها قطع می‌شود، به جای مسئولان اظهار شرمندگی می‌کنیم.

وی افزود: هر مسئولی وارد آستارا می‌شود، جملاتی راجع به سد لاستیکی و وعده‌های ساخت آن مطرح می‌کند و بعدها بدون اینکه تأثیر مثبتی به عمران این شهرستان داشته باشد، می‌رود و این وضعیت نگران کننده است.

قطعی آب

انتقادها در تریبون‌های رسمی

امام جمعه آستارا نیز روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه قطعی آب شهر و برخی از روستاها را برازنده این منطقه گردشگری ندانست و با گلایه از سپری شدن زمان تکمیل سد لاستیکی، مسئولان را به پاسخگویی به مردم در این خصوص فرا خواند.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا گفت: قطعی آب خانه‌ها، مراکز اقامتی و روستاها در فصل تابستان، غیر قابل قبول است و زیرساخت‌های آن باید مدت‌ها پیش تأمین و ساخته می‌شد.

وی ادامه داد: برای تأمین آب مورد نیاز این شهرستان، به چند سد نیاز است و از مسئولان انتظار می‌رود با تکمیل سریع سد لاستیکی، بخشی از مشکلات کم آبی و بی آبی را برطرف و مردم نیز با لحاظ مصرف بهینه، مسئولان را همراهی کنند.

ساخت سد لاستیکی

پاسخ شرکت آب و فاضلاب شهری

علی رضا ملکی نژاد مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا نیز گفت: افت فشار و قطعی آب در شهر گزارش می‌شود و ظرفیت تولید تنها تصفیه خانه آب آستارا ۱۸ هزار متر مکعب در روز است و با افزایش گردشگر و مصرف آب، توان تولید تصفیه خانه افزایش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: مصرف آب در روزهای پر مسافر حدود ۳۵ درصد بیشتر از ظرفیت تولید آن است و این امر موجب افت فشار و قطعی آب در شهر می‌شود و اگر خانوارها و گردشگران، مصارف خود را مدیریت و صرفهجویی کنند، مشکل رفع خواهد شد.

ملکی نژاد بیان کرد: آب آستارا از رودخانه بهارستان تأمین می‌شود و برای تأمین آب مورد نیاز این شهر با دورنمای سال‌های آینده، باید با تلاش مسئولان محلی و استانی، از رودخانه آق چای نیز آب به تصفیه خانه منتقل شود.

آستارا که بر اساس اطلاعات موجود، با یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر بارش در سال، یکی از نقاط پربارش ایران است، این روزها با قطع مکرر و افت فشار آب مواجه است و این مشکل، شهروندان را به عنوان میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی، آزار می‌دهد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع است.

 

گزارش از عیسی پاشاپور

ایرنا

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی امید نویس محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.