امیدنویس

برنامه‌های ترافیکی شهرداری رشت تشریح شد

 سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت ضمن تشریح برنامه های ترافیکی این نهاد به صورت کوتاه و بلند مدت گفت: برای کاهش ترافیک رشت تامین اتوبوس برقی و افزایش و توسعه ناوگان اتوبوسی در اولویت است.

محمد محبتی به تشریح برنامه های ترافیکی شهرداری رشت پرداخت و اظهار داشت: امسال مذاکراتی را برای ایجاد خط ویژه برای اتوبوس‌های برقی در نظر گرفته شد و توافقات اولیه برای امکان‌سنجی، تامین مالی و خبرید ناوگان اتوبوس برقی انجام گرفت. تا در این راستا، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی موردنظر ما است.

وی به خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقیی برای شهر رشت اشاره کرد و افزود: طراحی مسیر نیز انجام شده و همچنین مصوبات شورای ترافیک را اخذ کرده و نظر شورای ترافیک کشور نیز به دست ما رسید و ایرادات آن نیز برطرف شد که این طرح با کمک مسئولان ملی و شهرستانی و استانی به بار نشست.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رشت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر جلسات متعددی را با دادگستری گیلان برگزار کردیم و ماه گذشته نیز، رئیس کل دادگستری گیلان نامه اغنای تراموای رشت را تایید کرد که در این زمینه، نامه‌ای را برای وزارت کشور ارسال تا مصوبات مربوط به شورای ترافیک کشور را اخذ کنیم.

محبتی اضافه کرد: با توجه به تفاوت قیمت ناوگان عمومی حمل و نقل با کرایه تاکسی، مردم تمایل بیشتری برای عبور و مرور با حمل و نقل عمومی خواهند داشت. علاوه بر این هدف ما این است که فاصله زمانی انتظار از مبدا تا مقصد برای استفاده از حمل و نقل عمومی برای شهروندان در رشت کوتاه و به حداقل زمان کاهش یابد.

 

هدف گذاری برای فعالیت ۱۳۰ دستگاه اتوبوس در رشت

وی همچنین گفت: زیرساخت مربوط به توسعه و افزایش ناوگان اتوبوسرانی را برنامه‌ریزی کردیم تا در انتهای سال تعداد این اتوبوس ها نیز در رشت افزایش چشمگیری یابد چون هم اینک ۳۰ دستگاه اتوبوس در رشت فعالیت دارد که هدف‌گذاری ما ۱۳۰ اتوبوس است که به صورت پلکانی این تعداد به ناوگان ما افزوده می شود و هم اینک نیز مجوز خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس را دریافت کردیم.

به گفته سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، این تعداد اتوبوس با اعتبار دولتی و از محل اعتبارات ۸۰-۲۰ خریداری می شود که ۸۰ درصد هزینه آن توسط دولت پرداخت می‌شود که قیمت هر دستگاه اتوبوس نیز حدود ۳۵ میلیارد ریال است.

محبتی گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته اقدامات مناسب و خوبی در توسعه زیرساخت در رشت انجام نشد و نتوانستیم در این بخش، فعالیت مناسبی داشته باشیم که بی شک یکی از دلایل مهم، عدم ثبات مدیریتی در شهرداری بود. اما اکنون شاهد شرایط ثبات و آرامش برای پیشبرد برنامه ها هستیم.

وی اضافه کرد: به طور حتم با افزایش تعداد اتوبوس های شرکت واحد که قرار است حومه رشت و حتی شهر صنعتی را پوشش دهیم و از سوی دیگر راه اندازی اتوبوس های برقی در رشت، از میزان ترافیک این شهر کاسته خواهد شد.

کاهش چشمگیر ترافیک با داشتن نرم افزار ترافیک 

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رشت خاطرنشان کرد: ترافیک و حمل و نقل یک موضوع جامعی است که از فرهنگ و فرهنگ سازی تشکیل می‌شود و همچنین نرم افزارهای ترافیکی و افزایش الگوهای ترافیکی در کنار هم، یک رفتار ترافیکی را ایجاد می کند و از دوچرخه تا حمل و نقل عمومی، در این بخش سهم دارند و می‌توانند بار ترافیکی را کاهش دهند.

محبتی اظهار کرد: از سوی دیگر برای ایجاد شبکه‌های حمل و نقل عمومی باید جغرافیای شهری را نیز مدنظر قرار داشت و برای اینکه رفتار ترافیکی را در شهر منظم کنیم، باید ورودی و خروجی شهر یک نظم داشته باشد که در این راستا نیازمند نرم‌افزار ترافیکی هستیم.

وی داشتن نرم افزار ترافیکی را زمینه ساز اجرای طرح های مختلف همچون زوج و فرد کردن و طرح تردد عنوان کرد و گفت: این امر نیز جزو سیاستهای مهم شهرداری رشت است و از سوی دیگر دوربین های کنتترل ترافیک ما نیز نصب و منتظر فعال‌سازی آنان هستیم.

محبتی افزود: از سوی دیگر برای کاهش بار ترافیک باید حلقه های (رینگ‌های) شهری و کمربندی‌های رشت بازگشایی شوند و همچنین بازگشایی مسیرهای کناری نیز انجام شود که یکی از کارهای مثبتی که در حال انجام است، بازگشایی کمربندی‌ها است و گرچه پرهزینه است اما این کار در حال انجام می باشد.

وی ادامه داد: بافت پیاده روها نیز باید در رشت افزایش یابد زیرا هر چقدر تعداد این پیاده روها اضافه شود، بار ترافیکی رشت نیز کاهش می یابد چون مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و استفادده از خودروهای تک سرنشین کاهش می یابد.

ساماندهی پارکینگ های حاشیه شهر

وی به کمبود تعداد پارکینگ در رشت نیز اشاره و بیان کرد: به طور حتم ما به پارکینگ بیشتری نیاز داریم که در این راستا، بیاد پارکینگ‌های طبقاتی را فعال سازی کنیم تا مردم مشکلی برای پارک خودروی خود نداشته باشند و از سوی دیگر مکانیزه شدن پارکینگ ها نیز باعث می شود تا بهره وری آنان بیشتر شود ضمن اینکه درآمد بیشتری نیز نصیب صاحبان این پارکینگ ها خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری رشت همچنین به پارک طولانی مدت خودروها در حاشیه خیابانها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از فضای شهری باید برای همگان یکسان باشد و انضباط اجتماعی داشته باشیم که در این راستا، یکی از رویکردهای مهم شهرداری رشت این است که پارکینگ‌های حاشیه‌ای نیز ساماندهی شود.

محبتی اضافه کرد: با اجرای این طرح ، دیگر شاهد پارک طولانی مدت خودروها در حاشیه خیابانها نخواهیم بود تا همه مردم از این ظرفیت استفاده کنند که علاوه بر اینکه عدالت اجتماعی در این بخش نیز انجام خواهد شد، از سوی دیگر بار ترافیکی نیز کاهش می‌یابد.

وی در خاتمه اظهار کرد: به هرحال تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا مردم براحتی بتوانند از حمل و نقل ناوگان عمومی بهره برده و فاصله زمانی انتظار مردم برای سوار شدن به ابن حمل و نقل کاهش یافته و همچنین زیرساختهای جاده‌ای نیز افزایش یابد.

با توجه به نظرات این مقام مسئول، افزایش اتوبوس‌های شرکت واحد ، راه اندازی اتوبوس برقی ، ایجاد نرم افزار ترافیکی ، افزایش پیاده‌رو همانند پیاده رو فرهنگی شهرداری رشت، بازگشایی کمربندی ها و لینک‌های شهری ، افزایش پارکینگ و بهره مندی همه مردم از پارک حاشیه ای، می تواند در کاهش ترافیک رشت رهگشا باشد تا این شهر پرجمعیت از این بن بست خارج شود.