امیدنویس

اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان برای احیای رودخانه‌های آلوده رشت

 

ضرورت رفع مشکلات دو رودخانه گوهررود و زرجوب و اختصاص اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومانی به‌ آن بخشی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر رشت بود.

به گزارش امیدنویس به نقل از خبرگزاری تسنیم، بررسی ثمرات سفر رییس جمهور به استان گیلان و شهر رشت، ضرورت رفع مشکلات دو رودخانه گوهررود و زرجوب و زباله‌سوز سراوان بخشی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای اسلامی شهر رشت بود که‌ عصر امروز برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: ۱۲ بهمن ماه سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه مبارک فجر است و این روز را به‌ همه مردان و زنان ایران اسلامی، گیلانیان و شهروندان رشت تبریک عرض می‌کنم.

محمدحسین واثق کارگرنیا گفت: پس از ورود تاریخی امام(ره) به میهن اسلامی، عزت و شکوه به ایران بازگشت و ایران که در آن زمان مستعمره آمریکا و انگلیس بود پس از پیروزی انقلاب با بیرون راندن استکبار جهانی توانستیم عزت و استقلال خود را در همه ابعاد به دست آوریم و این عزت و استقلال را مدیون جانفشانی‌های شهدا هستیم.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور و هیئت همراه به استان گیلان در هفته‌‌ای که گذشت گفت: در این سفر مسائلی همچون تعیین تکلیف دفن‌گاه زباله سراوان، پروژه زباله‌سوز و رفع آلودگی دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت مورد توجه قرار گرفت و وزیر کشور نیز از این ۲ محل بازدید کرد و دستورات خوبی صادر شد.

کارگرنیا با اشاره به اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان برای رفع آلودگی رودخانه‌های رشت افزود: البته نجات این ۲ رودخانه‌ از شیرابه‌های فاضلاب خانگی، صنعتی و بیمارستانی به چند برابر این مبلغ نیاز دارد اما همین مقدار هم خوب بود و انتظار داریم مسئولان برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از این اعتبار داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه روزانه هزار و ۱۰۰ تُن زباله وارد شهر رشت می‌شود خاطرنشان کرد: این میزان پسماند باید به گونه‌ای ساماندهی شود که حداقل مزاحمت را برای مردم رشت داشته باشد.

کارگرنیا تصریح کرد: رییس جمهور و وزیر کشور از نزدیک وضعیت رودخانه‌ها و سراوان را مورد بررسی قرار دادند و دستورات خوبی داده شد و انتظار داریم این تصمیمات و دستورات اجرایی شود و رودخانه‌های شهر نجات پیدا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: در حوزه اداری، پشتیبانی، منابع انسانی و شرکت‌هایی که در حوزه نیروی انسانی فعالیت دارند گلایه‌هایی در پرداخت حق و حقوق دارند از طرفی قرار بود در رابطه با تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی ایثارگری هم گزارشی ارائه شود و لازم است مطالبات همه آن‌ها پیگیری شود.

نادر حسینی با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و محیط‌زیست خاطرنشان کرد: انتظار داریم مدیریت شهری نسبت به درختکاری و ایجاد فضای سبز اقدامات خوبی را آغاز کند و نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد نیز اقدام شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت ساماندهی حوزه اتوبوسرانی شهر و ساماندهی دستفروشان را از جمله انتظارات مردم برشمرد و افزود: با توجه به وجود تابلوهای تبلیغاتی و تلویزیون شهری در سطح شهر، قرار بود از این ظرفیت برای کسب درآمد و تبلیغات استفاده شود.

عضو دیگر شورای شهر رشت ضمن تبریک آغاز چهل و سومین بهار پیروزی انقلاب  گفت: کشورمان به برکت‌ خون شهدای انقلاب و‌ هشت سال دفاع مقدس امروز قله‌های بلند پیشرفت را فتح کرده است و انقلاب اسلامی نیز سرچشمه پیشرفت تحول و تعالی در منطقه، الگویی موفق برای ملت‌های آزاده و موجب احیای هویت اسلامی شد.

مسعود عباس‌نژاد با بیان اینکه همه مسئولان برای حل مشکلات مردم باید تلاش مضاعف داشته باشند افزود: به برکت خون شهدا و انقلاب امروز امثال بنده فرصت خدمت به مردم داریم وگرنه در نظام طاغوتی و استبدادی هرگز به امثال بنده اجازه حضور در نهادهای تصمیم‌گیر داده نمی‌شد.

رئیس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات پیرامون کمیسیون ماده ۵ در رشت بیان کرد: سال‌هاست که پرونده‌ها تشکیل می‌شود اما کمیسیون ماده ۵ نه تشکیل می‌شود و نه تعیین تکلیف می‌کند در صورتی که نیاز به بودجه و امکانات ندارد بلکه دبیرخانه‌ای باید تشکیل شود و این کمیسیون تعیین تکلیف کند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه مسئولان مربوطه برای تشویق سرمایه‌گذاری در رشت بایستی در کمترین زمان مشکل کمیسیون ماده ۵ را مورد بررسی قرار دهند ابراز داشت: از استاندار جهادی گیلان نیز انتظار داریم در سریع‌ترین زمان این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.

عباس‌نژاد از عدم برنامه‌ریزی برای ساخت و سازها و پابرجا بودن نسق‌سازی نیز گلایه کرد و گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران باید در اولویت کاری شهرداری منطقه یک رشت باشد زیرا بخش قابل توجهی از درآمد حاصله از شهرداری در این منطقه است اما شاهد گلایه‌های سرمایه‌گذاران هستیم.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به سفر رییس جمهور به گیلان اظهار داشت: مساله اصلی استان، آزادسازی سواحل دولتی نیست بلکه محیط‌زیست و منابع آبی است و متاسفانه بعد از بیماری‌های قلب و عروقی، سرطان گوارشی در این استان عامل مرگ و میر است.

سیدحسین رضویان خاطرنشان کرد: دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت که می‌توانستیم از بستر آن به عنوان سرمایه برای شهر استفاده کنیم امروز در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و معضلات و فاضلاب شهرک‌های صنعتی، بیمارستانی و شهری نباید به این دو رودخانه سرازیر شود.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به در خطر بودن محیط زیست و دو رودخانه رشت تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد به گیلان کمک کند منابع مالی بیاورد تا زباله‌سوز سراوان را کامل کنیم از سوی دیگر حیثیت بین‌المللی یک کشور در تالاب انزلی به خطر افتاده است.

به گزارش تسنیم، حضور رییس جمعیت هلال احمر استان گیلان به‌همراه جمعی از فعالان این نهاد مردمی در جلسه شورای اسلامی شهر رشت از دیگر بخش‌های جلسه امروز بود و قرار شد جهت همکاری بیشتر شورا، شهرداری و هلال احمر تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود.